שמעון פרס של המילה הכתובה

שמעון פרס ומדונה

הנשיא התשיעי של ישראל נהג לקרוא עשרות ספרים בחודש, והיה ידוע באהבתו למילה הכתובה. מעבר לכך פרסם שמעון פרס 18 ספרים ואף כתב שירים, שחלקם הולחנו וקובצו לאלבום שכלל ביצועים של אמנים ידועים. על פרס של הספרות

דומה כי חלק מהותי באישיותו הרבגונית של שמעון פרס היה אהבתו למילה הכתובה. הנשיא התשיעי הרבה ללהטט במילים, להמשיל משלים ואף לדבר בשפה פרוזאית. פרס העיד לא פעם עד כמה השפיעו עליו הספרים שקרא – והשמועה אומרת שהספיק לקרוא אלפים מהם במהלך חייו. ספרים רבים השפיעו עליו בתקופות חייו השונות – מהתנ"ך ועד קפקא. בין הספרים שמנה בראיון לנעם ברקן במוסף "24 שעות" של "ידיעות אחרונות" ב-2011, היו "מורה נבוכים" של הרמב"ם, "ייחוד וייעוד" מאת דוד בן גוריון, "סטאלין – חצר הצאר האדום" מאת סיימון סבאג מונטיפיורי, "כוכבים בחוץ" של נתן אלתרמן ו"סיפור על אהבה וחושך" של עמוס עוז

פרס נהג לקרוא בכל יום מוקדם בבוקר, בסלון ביתו, וכך גמע עשרות ספרים בחודש. "העצה הטובה ביותר שאני יכול להשיא לאדם הצעיר היא לקרוא לפחות שלושה ספרים בשבוע: אחד על היסטוריה (או ביוגרפיה), אחד של ספרות יפה (או שירה) והאחרון על מדע (או טכנולוגיה)", אמר והוסיף: "אמנם בימינו ישנם מחשבים, ואמנם ישנן רשתות חברתיות שמאפשרות דיאלוג בינאישי – אך עדיין, הדיאלוג שבין הספר לבין הקורא שונה ומיוחד לחלוטין. הדיאלוג האנושי והאינטימי ביותר שקיים הוא בין סופר לקורא. בדיאלוג זה אפשר לדבר על כל נושא שבעולם מבלי להתבייש ומבלי שאיש יידע. דיאלוג שאין בו עדים ואין בו מבוכה".

כאשר התמנה פרס לנשיא מדינת ישראל בשנת 2007, סיפר כי בנעוריו חלם להיות משורר. על ערכם האמנותי של הטקסטים פרי עטו ניתן אמנם להתווכח, אך הם מלאי רגש, ומעניין לראות אילו נושאים העסיקו את מחשבותיו של מי שחייו ופועלו היו כרוכים בסיפורה של המדינה, לאורך כל שנותיה.

בשירו 'בתל אביב הייתי נער', התרפק פרס על זיכרון עלומיו ועל קו התפר שבין נערות לבגרות, ובין תום להתפכחות. השיר מבוצע ע"י אריק סיני, ועל הלחן אמון קובי אשרת, שכלל את ביצוע זה, לצד ביצועים נוספים לשירים פרי עטו של פרס, באלבום מיוחד שהוקדש ליצירתו ויצא בשנת 2008.

השיר 'תל אביב' נפתח באופן הדומה ל-'בתל אביב הייתי נער', אך שונה ממנו, ארוך ומורכב יותר. מילות השיר מלאות התפעלות מיופייה וקסמה של העיר העברית הראשונה, והתחושה המתקבלת היא שזהו שיר פחות אישי, שאינו חושף את ההיבט הרגשי והפרטי בחייו של פרס, כי אם עונה על המצופה מטקסט שנכתב על ידי איש ציבור – שיר אהבה לאחת הערים הגדולות והמרכזיות במדינה.

השיר הולחן על ידי אורי קריב ובוצע על ידי ששי קשת, לרגל יום הולדתו ה-93 של פרס.

את השיר 'שבחי קליה' כתב פרס עבור יפה ירקוני, שבקולה הצלול ובכישרונה הרב היטיבה לבצעו. במילות השיר, דימה פרס את קיבוץ קליה – התנחלות הנמצאת באזור ים המלח, שלאחר שנכבשה במלחמת העצמאות, הוקמה מחדש כהיאחזות נח"ל לאחר מלחמת ששת הימים, לאישה מסקרנת ומסעירה, במידה רבה בלתי מושגת, שהכל מתעניינים בה וחפצים בקרבתה ובאהבתה. מטבע הדברים, מדובר בשיר שנוי במחלוקת.

בדומה ל'שבחי קליה', גם בשירו 'בבוקר בהר נישא', קשר פרס את יופייה של אישה נחשקת ואהובה ליופייה של הארץ, ומפליג בתיאורי קסמן של השתיים. טובה פורת הלחינה את השיר, ולהקת 'הכיס' מבצעת אותו בחן רב.

ב-'תפילה בדרך', שזכה לכמה ביצועים, הביע פרס משאלה לצליחת המסע אליו יצא ולהתגשמות חלומו, תוך התמודדות עם הקשיים שנקרים בדרכו. הפרשנות הסבירה ביותר היא זו הנוגעת להקשר הפוליטי ולמפעלו של פרס לכינון שלום בין ישראל לשכנותיה, אך ייתכן כי לשורות הקצרות אך טעונות יש משמעות נוספת, הנוגעת למסע אישי כזה או אחר.

זהו ביצועו של יזהר כהן, על פי לחן של קובי אשרת:

וזהו ביצועה של שרית חדד:

שיר תפילה נוסף, העוסק בכמיהה לשלום ולעתיד מלא תקווה, שזכה להדים רבים בישראל וברחבי העולם, הוא Ray of Hope, שהולחן ב- 2008 על ידי ליאל קולט, שהסתמנה באותם ימים כהבטחה מוזיקלית אדירה, ובוצע כדואט משותף שלה ושל אנדראה בוצ'לי בחגיגות העשור למרכז פרס לשלום.

לפני כארבע שנים, ביקר פרס, שכיהן באותם ימים כנשיא המדינה, בבית ספר בירושלים, המקדיש תשומת לב מיוחדת לשילוב בני העדה האתיופית במארג החברתי והלימודי של בני גילם. אחת התלמידות שבתה את פרס בקולה ובמבט שבעיניה, ונסכה בו השראה לכתוב שיר שיקבל בברכה את בני העדה ויעמוד בניגוד לגילויי הגזענות הרווחים כלפיהם. כך נוצר השיר 'עיני ביתא ישראל', שהולחן ובוצע ע"י עידן רייכל.

מתוך "תפילה בדרך":

"שבחי קליה"
מילים: שמעון פרס | לחן: קובי אושרת

מאחורי הקלעים של הכל, קליה מתאפרת
ארגמנית לעת שקיעה
אפורה בהרהוריה
כחולה מאד בשובלה
וחופיה מטושטשים,
גנדרנית במעמקיה
רחוקה מאד באפקיה.
עיר מקלט, מחוז דימיון, מישלט של סוף,
מיקווה נואשת.
הריה זכרים מחזריה שריריים, לא קרואים.
מאחורי הקלעים של הכל קליה מתאפרת.

ריחה עתיק
פיתוייה נינוחים
ניתן לנסוע אליה, אך אין להגיע עדיה,
עדי בערבה – תמונה מודרנית
דלוקה לפתע, אך לא מוצתת
דלוקה לפעמים, אך לא עלומה,
נוף בעתודה.
יפה כאישה ולוטה בעצב
מאחורי הקלעים של הכל קליה מתאפרת.

"תפילה בדרך"
מילים: שמעון פרס | לחן: קובי אושרת

שאלתייך במוצאי הכאב
הלפנינו סיכוי או ערך
ובנושאי תפילה כורע פלא
נסת ונעלמת ראשית הדרך
לא איני צייד צמא דם
אף לא אדם נואש ותם
הרי נשבעתי לא תשבר אדם
וכי הנופל הוא זה שקם
ובעומדי על שפת לועך התהום
לא תפרם מלב רקמת התום
ובהשמע קול נפץ של חלום
עמדנו רך לנשר עוד נרום

"בתל אביב"
מילים: שמעון פרס | לחן: קובי אושרת

בתל אביב הייתי נער
אחוז אהבה, מלא תום

בתל אביב גילתי סהר
תלוי ברחוב, בצהרי היום, תלוי
בתל אביב ידעתי צער
בערוב היום ואין חלום
בתל אביב נפתח לי שער
לערגות אתמול שבגרו פתאום

פורסם במעריב

תוצאת תמונה עבור שמעון פרס שר
יהי זכרו ברוך  (2 באוגוסט 1923– 28 בספטמבר 2016)

ספריית הקורא העברי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.