שבוע הספר: איך לעודד את הילדים לקרוא?

קריאת ספרים

תראו להם שגם אתם קוראים, תקריאו להם גם בזמן האמבטיה, פזרו ספרים בבית וקחו אותם לספרייה. אין לאף אחד ספק שלספרים יש רק השפעות חיוביות. רוצים שהילד יקרא יותר? קבלו 10 טיפים

קריאה היא אחד הדברים היחידים שכולם מסכימים עליהם, פה אחד, שהם חיוביים. קריאה מפתחת את המח, את הדמיון, את יכולת הריכוז, את אוצר המילים, ומלמדת את הילד המון דברים חדשים, חוץ מזה שמדובר באחת ההנאות הגדולות ביותר בחיים. ובכל זאת, בימינו, כשהשלט תמיד נגיש יותר מהספר, והטלוויזיה היא בייביסיטר זול וזמין, לילדים רבים אין כבר גיבורים מהספרים, רק כאלה מהסוג שמרצד על המסך.

 

להמשיך להקריא גם כשהם לומדים לקרוא

רובנו זוכרים איך בילדות הספרים הילכו עלינו קסם מיוחד ונתנו לנו הזדמנות להיות עצמאיים וללכת לאיבוד בהרפתקה פרטית בתוך הדפים שבין האצבעות. מי שחושב שהילדים הם אלה שהשתנו טועה. היחידים שהשתנו הם אנחנו, שידינו על השלט הפכה קלה יותר ועצלנית.

"ההורים צריכים להבין שקריאה זה מעבר לנפלאות הספר", מסבירה מיכל בר, בעלת חנות הספרים המיתולוגית בוקשופ דינה. "הדבר הכי נהדר זה זמן האיכות עם הילד. זה זמן איכות אמיתי, לא כמו ביקור במקדונלד'ס או צפייה בסרט. יש גם תוכן וגם קרבה פיזית. מתחבקים ויוצרים יחד זכרונות. ההורה מספר את הסיפור בקול שלו ויכול להוסיף, להסביר ולהעשיר את הטקסט. אין שום סיבה שהקריאה המשותפת תסתיים כשהילדים לומדים לקרוא בעצמם. גם בני עשר אוהבים שקוראים להם. הקראת סיפור יכולה להיות דרך נהדרת להעביר בה נסיעות ארוכות. כשנסעתי עם ילדי לספרד, ברכב קראנו, בהמשכים, את דון קישוט. הסיפור השתלב בנופים שבחלון וזו היתה חוויה לכולם".

מומחים אומרים שהיקשרות לספרים היא תכונה נרכשת, כזו שתלווה את הילד אחר כך למשך כל חייו, ואם תשקיעו עכשיו, המאמץ בהחלט ישתלם בעתיד. אבל איך מנחילים בילדים אהבה לספרים כבר מההתחלה, וגורמים להם, כשהם נכנסים הביתה, לפנות אל ספריית הספרים ולא אל ספריית הדי.וי.די? איך נגרום לילדינו לדפדף במקום לזפזפ? לכבוד שבוע הספר, קבלו כמה טיפים:

1. תעשו מזה כיף. אם רוצים שילדים יקראו, חייבים ליצור אסוציאציה חיובית למלאכת הקריאה. לא כדאי להכריח ילד לקרוא ספר. להיפך. כאשר קוראים לילד סיפור לפני השינה – וברוב הבתים זהו הרגע העיקרי שבו ספרים נכנסים לפעולה – זו ההזמנות להתכרבל היטב יחד, להתלטף ולהפוך את הקריאה למשהו שמזוהה עם קרבה ונעימות.

2. הוו דוגמה אישית. ילדים הם, כידוע, חקיינים גדולים של הוריהם, וילדים שרגילים לראות את הוריהם יושבים וקוראים ספר ירצו גם הם לעשות את אותו הדבר. אי אפשר לצפות מילד להורים שאינם אוכלים ירקות לפתח תאוות ירק. אותו דבר גם לגבי קריאה. נצלו את הזמן שבו ילדיכם עסוקים במשחק כדי פשוט לשבת לידם ולקרוא. אם ישאלו אתכם מה אתם עושים, אתם יכולים להסביר שהספר שאתם קוראים כל כך מעניין, עד שאתם פשוט מוכרחים לדעת כיצד מסתיים הפרק, ומיד תתפנו אליהם. כך תרוויחו פעמיים.

3. קראו מחוץ למסגרת. ברוב הבתים קוראים בעיקר לפני השינה, וזה בסדר, אבל אם רוצים לבסס את הקריאה כדאי להכניס אותה לעוד משבצות. אפשר לקרוא לילד כשהוא משחק באמבטיה, לקרוא איתו בזמן הארוחה, ולא להגביל את עצמכם לספרים מסודרים בלבד. אפשר לקרוא את מה שכתוב על אריזות המזון של השולחן, במגזין, בשלטי החנויות, בתפריטי המסעדות, על מדבקות פגושי המכוניות ובכל מקום, בעצם. עבור ילד שרק מתחיל להבין שמילים בנויות מאותיות, העולם כולו הוא חידה מסקרנת בשפת סתרים, ותפקידכם הוא להיות המתורגמנים עד שילמד בעצמו את השפה.

4. ארגנו פינת קריאה. הורים שמעוניינים להכניס את הקריאה לחיי ילדיהם באופן קבוע יכולים ליצור עבורם פינת קריאה מיוחדת. פינה נוחה עם כריות ומנורה קטנה, עם או בלי כיסא, ולצידה מדף ספרי ילדים. כל ילד יתרגש לקבל פינה חדשה ומיוחדת שנבנתה רק עבורו, ואם מהפינה הזאת אין זווית ממנה אפשר לצפות בטלוויזיה, יש סיכוי שהוא אפילו ינצל אותה לקריאה.

5. הציגו ספרים מתאימים. כדאי לוודא שהספרים אותם אתם מציעים לילדים מתאימים להם, גם מבחינת גיל היעד, וגם מבחינת התוכן. אין מה לקרוא לילד בן שנתיים ספרים של גיל שנה, כי אלה ישעממו אותו, אבל הוא עשוי ללכת לאיבוד בתוך ספרים המתאימים לגיל ארבע. אל תזרקו את ספרי התינוקות. ילדים רבים נהנים לקרוא אותם לעצמם מאחר שהם פשוטים וזכירים יותר. בנוסף, אם יש תינוק בבית, עודדו את ילדכם לקרוא לו את הספרים שהוא עצמו אהב כשהיה בגילו.

6. קראו שוב ושוב. הורים רבים יכולים למלמל מתוך שינה לפחות עשרים קלאסיקות אותן קראו כבר מאות פעמים, אבל החזרה הזאת, למרות שהיא עשויה להיות מתישה, חשובה מאוד לילדים. ילדים מוצאים ביטחון והעצמה בחזרתיות. אם הילד מבקש שוב ושוב את אותו הספר, למרות שכל דפיו כבר מרוטים משימוש יתר, אל תילחמו איתו. אפשרו לו להראות לכם ממה הוא נהנה.

תוצאת תמונה עבור תמונה של ילדים קוראים7. בקרו בספרייה. בימינו רוב ההורים כבר לא לוקחים את ילדיהם לספריות הציבוריות. אולי זה בגלל מבצעי השלושה במאה ברשתות הספרים, ואולי כי לילדים של היום יש מיליון חוגים ופעילויות אחרות המוצעים להם, אבל זה חבל. ילדים נהנים מאוד משפע הספרים, הספריות מלמדות את הילדים על התנהגות שמכבדת ספרים, ומאפשרת להם לבחור משפע שלא קיים באף חנות, במיוחד בימינו, בהם החנויות מציגות לראווה רק את מה שמשתתף במבצע האחרון. מנוי לספרייה, וביקור שבועי בה יכולה להיות מתנה נהדרת לכל המשפחה, ובמסגרת הביקור יכולים גם הילד וגם ההורה לבחור להם ספר לחזור איתו הביתה.

8. פזרו ספרים ברחבי הבית. תזונאיות רבות אומרות שבמקום שיהיו על שולחן הסלון עוגיות, אפשר לשים שם סלסלה עם עגבניות שרי, והפלא ופלא – רוב הילדים, כמעט בהיסח הדעת, יתכבדו בעגבניה. כך גם לגבי ספרים. במקום להוציא את הספרים ברגעים היעודיים, הניחו מספר ספרים אהובים בכל מיני מקומות בבית בהם הילד עשוי להיתקל בהם, ותראו איך הוא מוצא את עצמו קורא בעצמו.

9. השמיעו סיפורים מוקלטים. ספרי ילדים רבים הוקלטו על ידי שחקנים ויצאו על גבי תקליטים, ואז דיסקים. מיץ פטל למשל, שמוליקיפוד, אפשר להשמיע לילד, ברקע, בזמן שהוא משחק במשהו אחר, ספר מוקלט. זו דרך ליצור היכרות ראשונה עם הספר, כך שכאשר תפתחו אותו יחד בהמשך, הילד כבר ירגיש יותר מחובר אליו.

10. הקריאו בצורה נכונה. אם כבר החלטתם לקרוא לילדיכם, עשו זאת נכון, עם תשומת לב.

פורסם ב
MAKO

ספריית הקורא העברי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.