נפרדים מנחצ'ה היימן: "שיריו הם ארץ ישראל"

נחום היימן


נפרדים: השירים הגדולים של נחום היימן

יצירתו הענפה של נחום (נחצ'ה) היימן הציבה לא מעט נכסי צאן ברזל בזמר העברי, כבר מימי קום המדינה. בין אם היו אלה שיריו של נתן יונתן, ביצועיהן של הלהקות הצבאיות או אלבום אהוב לילדים, בכולם השריש את כישרונו הבלתי נגמר. קיבצנו עשרה שירים בלתי נשכחים מהרפרטואר העשיר שהשאיר אחריו

כמעט בלתי אפשרי לסכם את יצירתו של נחום היימן, שהלך לעולמו. אחד מיוצריה הפוריים של הארץ, היה בראש ובראשונה מלחין מחונן, שידע לשלב בטקסטים של מיטב המשוררים והכותבים העבריים את המיית הלב של ארץ ישראל במהלך העשורים הראשונים לקיומה. הכישרון הגדול וגם המבט המפוכח על שינוי פניה של הארץ ביססו אותו כאחד היוצרים החשובים שידענו. מובאים כאן עשרה שירים בלתי נשכחים שהיימן הלחין לאורך השנים. טיפה בים של יצירה ענפה.

"החול יזכור"
מילים: נתן יונתן, לחן: נחום היימן
"החול יזכור", שהלחין היימן למילותיו של המשורר נתן יונתן, ראה אור לראשונה ב"שירים לאורך החוף", ספר שיריו של יונתן מ-1962. ביצועה של חוה אלברשטיין לשיר הפך ברבות השנים לאחד משירי ארץ ישראל המזוהים ביותר עם האובדן האישי והלאומי. למרות זאת, פרשנות נוספת לשיר מתייחסת לאובדן הנעורים, אותו יונתן ביטא במפורש במילותיו. הביצוע הראשון לשיר הוקלט ב-1977 על ידי רוחמה רז ובהמשך אותה השנה גם על ידי קורין אלאל. חוה
אלברשטיין הקליטה אותו לאלבומה "אני הולכת אלי" שיצא ב-1979 והפך למזוהה ביותר עם הלחן של היימן.

"אנשי הגשם"
מילים: רחל שפירא, לחן: נחום היימן
בדומה ל"כמו צמח בר" שהיימן הלחין למילותיה של רחל שפירא, ניצב גם "אנשי הגשם" כאחד מהשירים האהובים ביותר בתרבות הישראלית. השיר הוקלט לראשונה על ידי להקת "חופים" שגיבש היימן עם שובו משהותו בלונדון ב-1984. ההרכב, שפעל בעיקר סביב שיריו ולחניו של היימן, כלל אמנים משפיעים שהיו אז בתחילת דרכם, ביניהם מאיר בנאי, חני ליבנה, משה דץ וליזה קחטן-לנג. במופע שהעלתה הלהקה שר משה דץ את "אנשי הגשם", ביצוע שזכה מיידית להצלחה בקרב הקהל הישראלי.

"עוד חוזר הניגון"
מילים: נתן אלתרמן, לחן: נחום היימן
השיר שפתח את ספרו הראשון של נתן אלתרמן מ-1938, "כוכבים בחוץ", זכה למספר לחנים וביצועים. נעמי שמר, יונתן בר גיורא ונפתלי אלטר עשו זאת, כשהגירסה של אלטר היא המוכרת יותר כיום, בעיקר בגלל הביצוע המפורסם של ברי סחרוף. אבל הלחן האייקוני ביותר הוא זה שהעניק לו היימן וביצעה חוה אלברשטיין. זהו אחד השירים המוכרים והמוערכים ברפרטואר 1000 השירים של היימן, וגם היום הגרסה של אלברשטיין ללחנו עודנה מצמררת כשם שהייתה עם צאתה.

"שיר אהבה ישן" (אניטה וחואן)
מילים: נתן יונתן, לחן: נחום היימן
שיר האהבה הנוגה שכתב נתן יונתן מספר את סיפור אהבתם הלא ממומשת של זוג האוהבים הצעירים, אניטה וחואן. עיבודו של היימן לשיר נחל הצלחה עצומה והפך לאחד השירים בעל מספר העיבודים הגדול ביותר במוזיקה הישראלית, עם יותר ממאה ביצועים רשומים. הגרסה המקורית הוקלטה על ידי צמד דרום, שכלל את דני גולן וציון צדוק, אך במשך השנים זכה לביצועים ממיטב המבצעים. בין היתר ביצעו אותו חוה אלברשטיין, צמד הפרברים, ריטה, דוד דאור וגליקריה.

"חופים"
מילים: נתן יונתן, לחן: נחום היימן
דוגמה נוספת לשיתוף הפעולה הפורה ורב השנים בין היימן ליונתן התגלמה בשיר מוקדם זה, שיונתן כתב בעקבות טיול בשפך נחל חדרה. לאחר שהיימן הלחין את מילותיו של יונתן, זה שינה אותן במעט כדי להתאימן ללחן. כמו רבים משיריו של המשורר, עוסק "חופים" בתיאורי הנוף והטבע המתמזגים עם נפשו של האדם. השיר, שהוקלט בין היתר על ידי חוה אלברשטיין ולהקת הנח"ל, התבסס כאחת היצירות האהובות ביותר בזמר העברי. ב-1984 הפיק היימן מופע גדול שחגג את יצירתו ובחר לכנותו בשם "חופים", כשם השיר.

"כמו צמח בר"
מילים: רחל שפירא, לחן: נחום היימן
השיר שכתבה רחל שפירא והיימן הלחין הפך לאחד השירים המזוהים ביותר עם שכול ומוות בטרם עת, אף על פי ששפירא העידה כי כתבה אותו כדיאלוג עם עלילת הספר "דודי ורעי", אותו כתבה נעמי פרנקל ואשר עסק בחברה הסגורה של הקיבוץ בראשית דרכו. מלבד ביצועה של חוה אלברשטיין, אחת הגרסאות הזכורות והאהובות ביותר לשיר היא זו של בתו של היימן, סי, שהקליטה אותו ב-1992 לאלבום האוסף "שירים עד כאן" שהוקדש ליצירתו של אביה.

"כנרת"
מילים: רחל המשוררת, לחן: נעמי שמר, עיבוד: נחום היימן
כשמונים את לחניו הבולטים של נחצ'ה, קשה להתעלם מזה שהלחין לשיר "כנרת", המזוהה היטב עם השורה הבולטת, "שם הרי גולן". השיר, המתאר את הנוף הנשקף מחוות כנרת ומקבוצת דגניה א' וב', נכתב על ידי רחל המשוררת והולחן בין היתר גם על ידי נעמי שמר, אך גם היימן זוהה עם העיבוד שהעניק לו. הוא בוצע על ידי רבים וטובים, מחוה אלברשטיין, דרך הגבעטרון ועד להקת פיקוד מרכז.

"מרדף"
מילים: ירון לונדון, לחן: נחום היימן
"ארץ טובה שהדבש בעורקיה, אך דם בנחליה כמים נוזל, ארץ אשר הרריה נחושת, אבל עצביה ברזל", כתב ירון לונדון. "מרדף" היה לאחד השירים שלונדון שב אליהם והתחבט במשמעותו ובמסר שהוא נושא עמו. הלחן של היימן וביצועה של אלברשטיין הפכו אותו לסממן ישראלי מאוד, כזה המתמודד באופן מתמיד עם העורף הקשה של ההוויה הישראלית.

"ריח תפוח אודם שני"
מילים: יורם טהרלב, לחן: נחום היימן
בניגוד לשירים הנוגים אותם הלחין היימן, קיים גם שירו האופטימי של טהרלב, אותו הלחין היימן בסגנון בלקני עבור צמד הפרברים. ב-1966 התחרה הצמד עם השיר בפסטיבל הזמר והפזמון וזכה במקום השני. את השיר ביצעה באותו הפסטיבל גם שלישיית גשר הירקון. השיר זכה לביצועים נוספים מאת עפרה חזה, יזהר כהן ולהקת חופים.

"זרעים של מסטיק"
מילים: לאה נאור, לחן: נחום היימן
"זרעים של מסטיק" היה המחזמר הראשון שכתבה לאה נאור, חברה טובה של נחצ'ה. היימן היה אז חבר קיבוץ בית אלפא, כשביקש מנאור שתכתוב לו מילים לשיר לכבוד מסיבת סוף שנה של ילדים בכיתה ו'. האופציה הראשונה שהציעה לו נאור, השיר "מי אכל את הירח", לא ממש נחלה הצלחה רבה – כאשר נחצ'ה לא הצליח אלא לכתוב לו לחן עצוב. השיר הבא שהוצע לו על ידי נאור היה "זרעים של מסטיק", ולשיר זה הצליח היימן לחבר לחן שאהב.

לבסוף היה "זרעים של מסטיק" שיר הנושא למחזמר שלם בעל אותו השם, אותו המחיזו תלמידי כיתה ו' בטקס הסיום שלהם. "ההצלחה הייתה גדולה והתפרסמה מעבר לכל מה ששיערנו, נחצ'ה ואני", סיפרה נאור, וההצגה הוצגה מספר רב של פעמים בפני ילדי הקיבוצים והמשקים בסביבה. מכאן התגלגל השיר והגיע לתודעה רחבה, כשילדי קיבוץ בית אלפא הוזמנו להקליטו באולפני קול ישראל.

פורסם ב
YNET

ספריית הקורא העברי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.