מנתב"ג ועד ל"נוילנד": שיחה עם אשכול נבו

נוילנד2 - אשכול נבו

הרומן של אשכול נבו נולד מתוך מפגש מקרי עם אדם מסתורי בדרום אמריקה.
"בשביל לכתוב את הספר הזה, הייתי צריך בעצמי להפוך להיות אבא", הוא אומר
(ניתן להשיג את הספר בספריית "הקורא העברי")

את הסופר אשכול נבו, לא צריך להציג. הרומן "ארבעה בתים וגעגוע", וזה שאחריו "משאלה אחת ימינה", הציבו אותו כסופר מוכר ואהוב על קהל הקוראים הישראלי. נבו, שהיה קצין בצה"ל, עבד במשך שנים בחברת פרסום גדולה וכיום מנחה סדנאות כתיבה, התחיל את הקריירה הספרותית שלו בקובץ הסיפורים שפרסם ב-2001, "צימר בגבעתיים".

בין קבצי הסיפורים, הרומנים, וספר הדרכה אחד, הוא כתב גם ספר ילדים מצליח, אבל בין כל אלו, נדמה שהיה זה הרומן "נוילנד" שלא הרפה ממוחו הכותב במשך שנים.

"הרעיון של הספר התחיל בפגישה עם אדם מסתורי בדרום אמריקה, שמשהו בפנים שלו היה פוסט טראומתי, שסרב לדבר איתי מילה אחת אנגלית", מספר נבו. "במשך שנים בין כתיבת הספרים האחרים, ידעתי ש'נוילנד' הוא הספר שאני רוצה לכתוב". את המיקום לראיון איתנו, בחר נבו בעצמו, בנמל התעופה בן גוריון. הסיבה נובעת מכך שמאז שהפך לסופר, וגם קודם לכן, נסיעות ומסעות הם עניין שמלווה את שגרת חייו ככותב, ומעורר בו השראה להמציא דמויות חדשות.

"נתב"ג הוא מקום שנותן לי השראה. זאת הדרך היחידה כמעט, לפחות פעם היא היתה, להיכנס ולצאת מהישראליות שלנו. בימי הטרמינל הישן תמיד עלתה תחושה של חרדה. האם הם בכלל יחזרו מהגולה, אלו שנסעו לשלושה ימים לקפריסין? טרמינל שלוש הוא כבר צעד אחד קדימה, אבל יש במקום הזה, וגם בספר 'נוילנד',
דואליות עמוקה בין הישראליות ליהדות, בין היהודי הישראלי לבין האוניברסאלי. הרומן שכתבתי מתעסק בנושאים האלו".

כל גיבוריו של הרומן "נוילנד" יוצאים למסע חוצה יבשות על מנת למצוא את עצמם מחדש. מני פלג, אלמן טרי בן שישים, סוגר להפתעת ילדיו את העסק ויוצא לטיול תרמילאים בדרום אמריקה. כעבור כמה חודשים בדרכים הוא נעלם בנסיבות לא ברורות, ובנו דורי נאלץ לצאת למסע חיפושים בעקבותיו.

בקצה אחר של הגלובוס, ענבר, מפיקת רדיו צעירה, שוהה בביקור קצר אצל אמהּ בברלין. רגע לפני שהיא עולה על הטיסה בחזרה לישראל, ניצת בה רעיון: לא לחזור ארצה אל העבודה שלה ואל בן הזוג שלה, ולעלות על טיסה אחרת לגמרי.

"אני חושב שהייתי צריך להפוך לאבא כדי לכתוב את הספר הזה. הייתי צריך שתהיה לי את הכפילות כמו של הדמות של דורי ברומן שלי, על אבא שיוצא לחפש את אבא שלו".

פורסם ב-
YNET

ספריית הקורא העברי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.