כבו את הטלוויזיה – 9 דיברות בדרך אל האושר / יעקב בורק

יעקב בורק


אם יעקב בורק אומר שדיכאון טוב לעסקים, כדאי להקשיב לו. ולא סתם לעסקים, אלא להשקעות בשוק ההון. בזה יש לבורק ניסיון. הוא יודע דבר או שניים על השקעות. בדיכאון, עושה רושם, הוא מתמצא פחות. אבל זה לא הפריע לו להשקיע בהצלחה בעיקר את כספם של אחרים.

במשך תקופה ארוכה היה בורק כוכב טורי הכלכלה. שמו נקשר לממון ולתחכום עסקי. אוורגרין קנדה ישראל השקעות בע"מ, קרן הון הסיכון שייסד וניהל במשך 18 שנה, גילגלה מחזור השקעות עצום, בשווי של יותר משני מיליארד שקל, בעיקר בטכנולוגיות היי-טק.

המתכון המקוצר של איש העסקים יעקב בורק, מתוך ספרו "האם שימפנזים חושבים על פרישה" :
(ניתן להשיג את הספר בספריית הקורא העברי)

תוצאת תמונה עבור יעקב בורק1. הפנימו את ההכרה כי אושר אינו נובע מהצלחה כלכלית. אנשים מסתגלים לנסיבות משתנות, ועושר, בדיוק כמו נכות גופנית, שייך לקטגוריה הזאת. היעדרו מוליד מצוקה, אך קיומו אינו ערובה לאושר.

2. הקפידו על פעילות גופנית סדירה. פעילות גופנית עשויה להתמודד עם דיכאון קל והיא מעוררת את הגוף ואת הנפש. בזמן פעילות גופנית משחרר גופנו לאחר זמן קצר אנדורפינים – משככי כאב טבעיים המזכירים במבנם הכימי את המורפיום. זו הסיבה שבגללה מדווחים ספורטאים רבים על התרוממות הרוח שהם חשים כאשר הם
מבצעים פעילות גופנית שנמשכת מעל 20 דקות.

3. הרבו ביחסי מין. רצוי עם מישהו שאתם אוהבים. האם דרוש הסבר? במחקר שנערך בשנת 2000 על מדגם של 900 נשים בטקסס נדרשו לא פחות מחמישה חוקרים ידועי שם, בהם דניאל כהנמן, כדי לגלות כי פעילות מינית מדורגת בראש רשימת הגורמים התורמים לאושר. אגב, שיחה עם הממונה ונסיעה לעבודה דורגו במחקר זה בתחתית הסולם.
אנדרו אוסוולד, כלכלן באוניברסיטת ווריק באנגליה, ניסה לכמת את שוויים של נכסי האינטימיות שלנו. היכולת לקיים מין תכוף (פעם בשבוע לפחות) שווה, בעיניו של אוסוולד, לשכר שנתי של 50,000 דולר. אגב, אלה שנהנים משותף מיני אחד מרוצים יותר מאלה שאין להם כל שותף, אך גם מאלה שיש להם כמה שותפים.

4. השקיעו זמן בפיתוח יחסים קרובים. קיימים רק מעט גורמים שהמתאם ביניהם ובין האושר גבוה יותר מאשר היכולת לחלוק עם חבר, בטוב וברע. וככלל – מין, חברים, ובמובן מסוים נישואין, אינם חשופים לשחיקה הדוניסטית. אנו מתרגלים ביתר מהירות לדברים שכסף יכול לקנות לעומת דברים שכסף אינו קונה.

5. אפשרו לגופכם את המנוחה שהוא זקוק לה. אנשים מאושרים פעילים מאוד, אך מקפידים על מנוחה ושינה מספקת. גירעון בשינה מוביל לעייפות, אובדן ריכוז ומצב רוח קודר.

6. שלטו בזמנכם. אנשים מאושרים חשים כי הם שולטים בזמנם. כדאי להגדיר מטרות בנות השגה גם ברמה היומית. אנשים חשים מאושרים כאשר הם מממשים מטרות שקבעו לעצמם. עם זאת, כדאי לזכור כי אנו נוטים להעריך הערכת יתר את מה שנוכל להשיג ברמה היומית, אך באותה מידה לשגות בהערכת חסר של מה שנוכל להשיג במשך שנה.

7. נסו לעבוד במשרה שנותנת ביטוי לכישוריכם. אנשים מאושרים מצויים באזור שמכונה "זרימה": נשאבים למטלה שמאתגרת אותם בלי להטביע אותם. בילוי פנאי יוקרתי (שיזוף על סיפון יאכטה) מספק לעתים פחות "זרימה" מגינון, בילוי עם חברים או עבודת קדרות.

8. כבו את הטלוויזיה. מחקרים מראים שעם הארכת תוחלת החיים, רובנו צפויים לבלות מול הטלוויזיה יותר מאשר במשרד. הבעיה בצפייה בטלוויזיה היא שאיננו בוחרים את התוכניות (היעדר שליטה). גיבורי הסדרות עשירים ויפים מאיתנו (ההשוואה הבלתי נמנעת מותירה אותנו מתוסכלים) והחוויה עצמה אינה משותפת בדרך כלל לכל המשפחה או לחברים שתרומתם לאושר חשובה.

9. הכירו תודה. אנשים המתעכבים להעריך את מה שבורכו בו – כמו בריאות, השכלה, חברים, משפחה, חופש, חושים וסביבת מגורים – חווים רמה גבוהה יותר של אושר מאחרים.

10. צאו מעצמכם, עזרו לנזקקים. אושר מגביר את הרצון להעניק, אך לא פחות מכך מאדירה ההענקה את האושר. אתרו פרויקט חברתי להזדהות עמו והעניקו משמעות לחייכם. אל תרדפו אחר האושר כשלעצמו, התענגו על הרגע. מכיוון שאנשים אינם מבינים בדיוק מה גורם להם אושר, המרדף אחריו, כמטרה בפני עצמה, סופו להיכשל. יתרה מזאת, אלה שמבקשים להשיג את האושר מכוונים את פעילותם להשגת המטרה, במקום
ליהנות מהפעילות עצמה.

וזכרו תמיד – ההצלחה היא להשיג את מה שאתם רוצים. האושר הוא לרצות את מה שאתם משיגים.

פורסם ב
MAKO

ספריית הקורא העברי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.