" איש קטן מה עכשיו": איש קטן, הישג גדול – הצגה

איש קטן, מה עכשיו - הנס פאלאדה

הזוג באיש קטן, מה עכשיו

 

סיפורו המופלא והמרגש של הנס פאלאדה (המוכר כמחבר רב המכר "לבד בברלין"), מתרחש בגרמניה בתחילת שנות ה-30, כשהמדינה מוכת האבטלה, הנתונה במשבר כלכלי חמור,מאבדת את זהותה. שני צעירים מאוהבים – הוא פקיד, והיא בת למשפחת פועלים, מאמינים כי בזכות אהבתם השלמה והטהורה יוכלו לגבור על כל המכשולים בעולם אכזר, קשוח ונטול צדק, בלי לאבד צלם אנוש.

הספר נעשה רב מכר מיד עם צאתו לאור, אשר נמצא אצלנו בספריה –

איש קטן, מה עכשיו

ואף הפך לסרט הוליוודי, שבעקבותיו הוכנס פאלאדה לרשימה השחורה של הנאצים, ונעצר שוב ושוב על ידי הגסטאפו.
פאלאדה, מחבר היצירה המבריקה והמקורית הזאת, מתאר, תוך ביקורת חברתית נוקבת, עולם ללא מוצא, מחריד ומשעשע כאחד, שמתנכל לאיש הקטן, המנסה לשרוד בלי לוותר על ניצוץ של אופטימיות.

את הספר הזה מעבדים לבמה השחקן והבמאי איתי טיראן והמתרגם והמלחין דורי פרנס. בהפקת תיאטרון הקאמרי.
שיתוף הפעולה המרהיב בין שני יוצרים מבריקים, כל אחד בתחומו, הוליד את "איש קטן מה עכשיו?", עיבוד מופתי והצגת עילית שנתפרה אמנם בחוטי תחרה דקים, אך חיציה מחודדים ומכוונים ישר לליבת הפצע: חברה דורסנית שהולכת ומקצינה, הולכת ומאבדת את אנושיותה.

זה סיפור על זוג צעיר: היא בת למשפחת פועלים נטולת השכלה. הוא פקיד זוטר שמרוויח שכר מינימום. מסלול תקוות הנסיקה קצר וההתרסקות מוכתב מראש: אהבה, הריון, חתונה, כסף שהולך ואוזל, פיטורים, אבטלה, אובדן תקווה וזהות, קריסה. דמויות המפתח בטרגדיה האנושית שמשרטטת ההצגה הן לכאורה שני הצעירים, אך ביצירה התיאטרונית הזו, גם דמויות המשנה אוחזות חזק במפתחות העלילה.

ערן מור ודנה מיינרט בתפקיד זוג האנשים הקטנים מספקים להצגה בסיס יציב, כאשר כל העלילה נעה סביבם. טיראן מנצח על כל האנסמבל המרשים הזה במיומנות ויוצר הצגה קצבית וקולחת, שאינה נחה לרגע. תורמת לכך גם המעטפת המוזיקלית של דורי פרנס ועמית פוזננסקי, שמשלבת שירים תקופתיים הלקוחים מסרטים גרמניים ואופרטות ומעצימים את חווית השואו.

הצגה איש קטן, מה עכשיו

השפה כאן רחוקה מלהיות ריאליסטית. האיש הקטן ואשתו (ערן מור ודנה מיינרט) ניצבים במרכז העלילה כאי של שפיות, כאשר מסביבם סוערות אינספור דמויות
צבעוניות ומוגזמות. יש כאן מניחוח הקברט, הבורלסק ומופע הליצנות, כיאה לעלילה שעוסקת בימי רפובליקת ווימאר העליזים. הבימוי של טיראן מתכתב עם רוח התקופה ולא יהיה זה מוגזם לומר שרוחו של ברכט מרחפת מעל הבמה.

כל הקאסט עושה כאן עבודה מעולה, כאשר מלבד צמד השחקנים הראשיים, כל שחקן משחק יותר מדמות אחת, מה שיוצר עושר של דמויות ביזאריות ומצחיקות. כולם ממצים עד תום את הפוטנציאל הקומי והגרוטסקי הטמון בדמויות הפלקטיות: יוסי גרבר ברהיטות מצוחצחת הגובלת בטרוף, גדי יגיל בפשטות וברומנטיות שובת לב, הלנה ירלובה בסקסיות בוטה, עירית קפלן בילדותיות ובצחוק מתגלגל ויוסי צברי, שגונב את ההצגה בריחוף העדין והמדויק שלו. גם יואב לוי, גיל ויינברג, דודו ניב, וגיא אלון (שגם אמון על הכוריאוגרפיה) – כולם עושים עבודה נהדרת.

איש קטן, מה עכשיו

Little Man, What Now? – The Cameri Theatre of Tel Aviv

 

ספריית הקורא העברי