אחרי הסערה: דווקא כן אפשר ללמד את "גדר חיה" בבתי הספר

גדר חיה - אריק בנט

הספר שמתאר רומן בין יהודייה לערבי שכתבה הסופרת דורית רביניאן, חולל סערה לאחר שמשרד החינוך פסל אותו – אלא שנציגת המשרד דווקא הבהירה בדיון בכנסת שבכלל אפשר ללמד אותו במסגרת לימודי הבחירה לבגרות.
(ניתן להשיג את הספר בספריית הקורא העברי)

תוצאת תמונה עבור הספר גדר חיה
הרצוג מחלק עותקים של הספר לתלמידים

אחרי הסערה שחולל הספר "גדר חיה" ופסילתו על ידי משרד החינוך, מתברר שדווקא כן אפשר ללמד אותו בבתי הספר: בדיון שנערך בוועדת החינוך של הכנסת אודות סוגיית פסילתו של הספר על ידי משרד החינוך, השתתפה גם דליה פניג מהמזכירות הפדגוגית של המשרד – שהצליחה לבלבל את הנוכחים.

פניג מסרה בדיון כי דווקא ניתן ללמד את הספר בבתי הספר – זאת למרות שהייתה בין הממליצים לפסול אותו. לדבריה, ניתן ללמד את הספר לבגרות בספרות במסגרת החלק המיועד לבחירה חופשית של התלמידים.

הבגרות בספרות מחולקת לשני חלקים: 70% מהחומר לבגרות הוא יצירות ספרותיות שעל כל תלמיד ללמוד, ואילו 30% הנותרים הם יצירות לבחירה חופשית של התלמידים. שני הציונים יחד מרכיבים את הציון הסופי בבגרות.

הסערה סביב הספר "גדר חיה" של דורית רביניאן החלה לאחר שמשרד החינוך החליט לפסול את הספר ולא להכלילו ביצירות החובה לבגרות. בחלק הבחירה, הבהירה פניג, דווקא כן ניתן לבחור ללמוד את הספר – והמורים אף יכולים להמליץ לתלמידים לקרוא אותו, זאת ללא כל התנגדות מצד משרד החינוך.

במשרד החינוך חששו: "הספר עלול לעודד התבוללות"

 לאחר פרסום ההחלטה על פסילת הספר, טענו במשרד החינוך כי הספר עשוי ללבות את השנאה בין שני העמים. "יצירה כזו עלולה לעורר מחלוקת חריפה וסערת רגשות ועלולה אף ליצור, בחלק מהכיתות, את התוצאה ההפוכה ממה שמבקשת היצירה להציג, ובכך ללבות את היצרים ולהגביר את השנאה", ציינו במסלול הפדגוגי של משרד החינוך.

"צעירים בגיל 16-18 במציאות הישראלית החילונית, אינם נדרשים להכריע בסוגיות כאלה", הוסיפו, "הסיפור מתבסס על מוטיב רומנטי של אהבה בלתי אפשרית אסורה/סודית. נוער בגיל ההתבגרות נוטה לרומנטיזציה ואין לו, בהרבה מקרים, את הראייה המערכתית הכוללת שיקולים של שמירת הזהות של העם ומשמעות ההתבוללות".

"יחסים אינטימיים ובוודאי האופציה הפתוחה של מיסודם באמצעות נישואין והקמת משפחה (גם אם אינה יוצאת לפועל בסיפור), בין יהודים ושאינם יהודים נתפסים בקרב קהלים גדולים בחברה כאיום על הזהות הנפרדת", סיכמו במשרד את הנימוקים.

אחרי סערת הפסילה של ספרה של דורית רביניאן – הציבור מגלה בו עניין והרשתות מדווחות על עלייה חדה במכירות ועל סניפים שנותרו ללא עותקים: "ההערכה היא שיאזלו כל הספרים". בינתיים מוביל "גדר חיה" את דירוג הספרים המבוקשים בחנות הספרים הדיגיטלית עברית.

רשת סטימצקי מדווחת כי חל "גידול של מאות אחוזים במכירות הספר וביקוש אדיר בכל הארץ". מצומת ספרים מדווחים על "מכירות היסטריות והתנפלות על הספר, נרשם גידול של פי 50 במכירות הספר, שיגיע כנראה לגידול של פי 100. בחלק מהסניפים הספר אזל וההערכה היא שיאזלו כל הספרים". הוצאת "עם עובד" הודיעה על הדפסה של מהדורה נוספת של הספר, וגם בספרות הדיגטילית, כפי שמדווחת חנות הספרים הדיגיטלית "Evrit". נמסר כי הספר עומד במקום הראשון בדירוג הספרים המבוקשים באתר.

תוצאת תמונה עבור הספר גדר חיה"פתאום הפכתי להיות נושא חדשותי", אמרה היום הסופרת ל-ynet. "זה לא המקום שידיעות על ספרים וספרות תופסות בדרך כלל. אני מנסה לעבור בין הטיפות ולא להיפגע". רביניאן הציעה גם לשר החינוך נפתלי בנט לגלות עניין בספר, ולנסות לקרוא אותו במהלך סוף השבוע ולהחליט בעצמו אם הוא ראוי לפילה. "הספר נפרש על פני 350 עמודים. יש לך את כל השבת לעיין בספר", אמרה הסופרת. "אני לא יודעת עם תספיק בסוף השבוע לרדת לחקרו או לעמקו אבל אולי יתפסו אותך משפט, פסקה, עמוד, סצנה, פרק. אני חושבת שתופתע לטובה עד כמה הגיבורה שלי ואתה גדלתם והתפתחתם באותו המקום, באותו מרחב ישראלי-ציוני. אני מנסחת את הפחד מפני הסכנה מחיים דו-לאומיים במרחב שבין הנהר והים. ניסיתי לעשות את זה באופן פרטני, מאד לא ייצוגי, כמו שסופרים עושים. אתה מוזמן להחליט בעצמך אם היה טעם בפסילה הזו".

פורסם ב
YNET

ספריית הקורא העברי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.