אז מי באמת רצח את יצחק רבין? מהקליע שנעלם ועד למאבטח המסתורי של השב"כ

רצח יצחק רבין - ידיעות אחרונות

יצחק רבין - פעם אחרונה

יצחק רבין – פעם אחרונה


נפתח במערכון של החמישיה הקאמרית

“יום אחד, בעוד 20 שנה, אני אקבל חנינה. אתם יודעים את זה. עמוק בלב, אתם יודעים את זה". רמי הויברגר, בתפקיד יגאל עמיר, במונולוג מתאו בכלא.
הוא לא מדבר אלינו סתם, הוא מדבר ומחייך. הוא מזלזל בנו. הוא מסביר לנו איך זה ייגמר. הוא בטוח בעצמו. כמו שהיה כשירה שלושה כדורים בגבו של ראש הממשלה. בינתיים, עברו 20 שנה. אנחנו עוד לא שם, אבל אנחנו בדרך לשם.

יגאל עמיר הודה והורשע אמנם ברצח רה"מ לשעבר רבין,
עדיין לא קיבל חנינה, אבל הספיק להתחתן בכלא ולהביא ילדים לעולם.
אך גם בחלוף 20 שנה מוצפת רשת האינטרנט בגרסאות חלופיות למציאות המרה.
מהקליע שנעלם ועד למאבטח המסתורי של השב"כ.
תאוריות הקשר על רצח רבין מציגות את הרצח בצורה שונה מזו בה הוצג בבית המשפט שהרשיע את יגאל עמיר ברצח ובדו"ח שחיברה ועדת שמגר, שעסקה בחקר נסיבות הרצח. התאוריות שונות זו מזו בפרטיהן, חלקן מייחסות את הרצח ליגאל עמיר בידיעת השב"כ שלא הצליח או לא רצה למנוע את הרצח, ואחרות כופרות בכך שיגאל עמיר הוא הרוצח.
התאוריות פותחו בעיקר בימין הרדיקלי, אך היו גם במרכז ובשמאל הפוליטי שקיבלו את הטענות שהן מעלות.

השיח על רוה"מ המנוח עלה ב-50% בשנה האחרונה, בפייסבוק רבע מהפוסטים עוסקים בטענה שלא כל המידע בנושא נמסר לציבור.
חמישית מכלל הפוסטים בעברית על ראש הממשלה המנוח יצחק רבין בשנה האחרונה ברשתות החברתיות בישראל עוסקים בתיאוריות קונספירציה סביב הרצח.

אחת התיאוריות המפורטות ביותר ברשת מופיעה באדיבותו של רן סקופ, אשר הוציא ב-2008 ספר בשם "הקונספירציה", שתמציתו – כפי שנכתב בדף הראשון – היא "חקר רצח רבין". לאורך 123 עמודים סוקר סקופ את העדויות השונות שזמינות לציבור,
ומציג נרטיב שונה מאוד מהגרסה הרשמית.
נסיעות שהוסתרו, מסמכים רפואיים שהועלמו, פצעים שלא תואמים את מיקום היריות – תמצאו כאן את כל אלה, יחד עם קליע נוסף שנעלם ומאבטח מסתורי שאולי גם הוא נרצח. כמו במקרים הקודמים, אין מניע ברור ואין הסבר לתיאוריית הקונספירציה.

ספר להורדה!  "הקונספירציה", תמצית חקר רצח רבין, רן סקופ 2008 

מומחה תיאוריות הקשר הישראלי הידוע ביותר בארץ ובעולם, בארי חמיש טוען
,
  כי מאחורי רצח רבין עומד מכון המחקר האמריקני 
"המועצה ליחסי חוץ שלטוני"
(CFR)

הוא פרסם את הספר "מי רצח את יצחק רבין" (1999), שהפך לסוג של רב מכר הודות לניסיונו הנואש של הפוליטיקאי פינס להוריד אותו מן המדפים. מאז הרחיב את תחומי התעניינותו לתיאוריות קשר נוספות בספריו "ימיה האחרונים של מדינת ישראל", (2001) ו"הצילו את ישראל", (2003). הודות לרשת האינטרנט הפך חמיש מדמות שולית לחלוטין לאדם המוכר בכל קצות העולם, ששמו מופיע באלפי אתרים ברשת ושדעותיו נידונות בידי חברי קבוצות שונות, החל בימין הקיצוני האנטישמי המטורף ביותר וכלה בשמאל הקיצוני והקומוניסטי ביותר. וכיום, מתברר שתיאורית הקשר שחמיש היה ממבטאיה הראשונים מוכרת בציבור הרחב יותר מאי פעם.
לדברי חמיש, ספרו "מי רצח את יצחק רבין" מכר יותר משלושים אלף עותקים בחמש שפות, בישראל ומחוצה לה, לה מה שהופך אותו לאחד מרבי המכר הגדולים ביותר. הוא מציין שהשפעתו הייתה עצומה: מאפס אחוזי מאמינים בטענותיו בשנת 1995 (יש בכך, אגב, מקבילה מדויקת לתיאוריות הקשר ששטפו את ארה"ב שלאחר רצח הנשיא קנדי, שהלכו וצברו תאוצה בגרסותיהן השונות. מאמינים כי גם לאחר שחלפו כארבעים שנים מאז רצח הנשיא נותרו אלו נושאים מרכזיים בתודעה ובתקשורת האמריקנית).

עכשיו זמין אצלנו בספריה הקורא העברי וספרים נוספים על יצחק רבין, להשאלה לחץ כאן

לסיום –
לציון שנת העשרים להירצחו ובמטרה להגיע לקהלים מגוונים ככל האפשר, פנה מרכז רבין ללהקת הדג נחש, בבקשה לכתיבת שיר לזכרו. הלהקה קיבלה בשמחה את המשימה וכעת היא משחררת את השיר "מה היה אם"
 המתאר לאורך שלושה בתים את החברה הישראלית אז, היום ובעתיד

ספריית הקורא העברי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.