ביקורת ספר: קליאופטרה / סטייסי שיף

קליאופטרה
קלאופטרה מתייצבת בפני יוליוס קיסר לאחר שהתגנבה לעיר, כשהיא מגיחה מתוך שטיח. תיאור הגיחה מהשטיח אינו תואם את התיעוד ההיסטורי המספר שהגיחה מתוך שק. ציור משנת 1866 של ז'אן-לאון ז'רום.

קלאופטרה השביעית (תאה פילופטור, שמשמעותו "האלה אוהבת אביה"; ביוונית: Κλεοπάτρα Φιλοπάτωρ ‏; 70 או 69 לפנה"ס – 12 באוגוסט 30 לפנה"ס) הייתה מלכת מצרים העתיקה, האחרונה בשושלת תלמי המוקדונית ששלטה במצרים התלמיית במשך קרוב ל-300 שנים. היא הייתה מאהבת של יוליוס קיסר, ובת זוג ומאהבת של מרקוס אנטוניוס. מעשיה ושאיפותיה השפיעו על המהלכים הפוליטיים והצבאיים בימיה האחרונים של הרפובליקה הרומית. היא הייתה האישה היחידה מתקופות יוון העתיקה ורומא העתיקה ששלטה באופן עצמאי, לא רק כממשיכתו של בעל מת. היא ניסתה נואשות להציל ולשמר ממלכה שנמצאה בשלבי גסיסה.עם מותה תמה התקופה ההלניסטית. דמותה המשיכה להלהיב את דמיונם של משוררים, ציירים, מחזאים, סופרים, יוצרי סרטים ואמנים נוספים במשך מאות שנים, והיא ממשיכה להלהיב אותם גם בימינו.

ביוגרפיה חדשה על קליאופטרה מפריכה כמה מיתוסים

היא לא היתה שחורה, לא מתה מהכשת נחש וספק אם אהבה את מרקוס אנטוניוס או את יוליוס קיסר
(ניתן להשיג את הספר בספריית הקורא העברי)

מלכה אחת, שנולדה בשנת 69 לפנה"ס ועלתה על כס המלכות במצרים בשנת 51 לפנה"ס, ממשיכה להצית את דמיונם וסקרנותם של רבים. ויליאם שייקספיר כתב עליה וגם ג'ורג' ברנרד שאו. אליזבת טיילור גילמה את דמותה ובקרוב אולי גם אנג'לינה ג'ולי תנסה לחזור אל תקופת שושלת תלמי ולהיכנס לנעליה של קליאופטרה, המלכה שנרקמו סביבה כל כך הרבה אגדות. כעת עומדת קליאופטרה גם במרכז ביוגרפיה מדוברת, "Cleopatra: A Life", שכתבה סטייסי שיף האמריקאית וראתה אור בהוצאת ליטל בראון.

שיף, ילידת 1961, פירסמה ב-1994 ביוגרפיה על אנטואן סנט אקזופרי, מחברו של "הנסיך הקטן", שהיתה מועמדת לפרס פוליצר. היא זכתה בפרס היוקרתי בשנת 2000 על הביוגרפיה "ורה" שכתבה על ורה נבוקוב, אשתו של הסופר ולדימיר נבוקוב. כעת היא בחרה בדמות רחוקה מאוד מבוסטון שבה נולדה, בין השאר כדי להפריך את המיתוסים שנבנו סביבה. ספק אם היא אהבה את מרקוס אנטוניוס או את יוליוס קיסר, טוענת שיף. היא לא היתה שחורה, ולא מתה מהכשת נחש אפעה. היא היתה משכילה מאוד, ועשתה הכל כדי להגן על ארצה, מוסיפה שיף, אבל משום מה היא נחקקה בתודעה כאשה פתיינית ולא הרבה יותר מכך. כולם מכירים את שמה, אבל לא את מעשיה.

במשך חמש שנים ישבה שיף בארכיונים כדי ללמוד מקרוב את הנושא, אף על פי שלא הגיעה בעצמה אל גדות נהר הנילוס. איך הצליחה להרכיב את התמונה המלאה? "לא ידוע כמעט דבר על חייה של קליאופטרה באותם ימים, אבל כן ידוע על ההיסטוריה של ממלכות הלניסטיות אחרות אז", אמרה ל"גלוב אנד מייל". "ב-30 השנים האחרונות נעשה מחקר מקיף על הנשים באותה תקופה ואפשר ללמוד ממנו רבות על ההשכלה שלהן". קליאופטרה, היא כותבת, הצטיינה באסטרונומיה, גיאומטריה, שירה, רטוריקה וגיאוגרפיה. בנוסף לכך היא ידעה לא פחות משבע שפות.

ב"ניו יורק טיימס", שבחר בספר, כמו עיתונים אמריקאיים רבים אחרים, כאחד מספרי העיון הטובים ביותר של השנה, נכתב כי "בניגוד לביוגרפית קודמות על קליאופטרה, שהיו נגועות בשנאת זרים ודעות קדומות, נטו לסנסציות, ופנו באופן מובהק לקהל שחובב תככים ומזימות, הספר של שיף משקם את התדמית של המלכה שפעלה עם הרבה תעוזה, שאפתנות וסגנון".

עוד לפני שהספר ראה אור הזדרז מפיק הסרטים סקוט רודין ("ארץ קשוחה") לקנות את הזכויות לעיבוד הקולנועי. באתרים המסקרים את תעשיית הסרטים ההוליוודית היו שמיהרו לכתוב כי אנג'לינה ג'ולי לוהקה לגלם את דמותה של המלכה וכי ג'יימס קמרון יביים את הסרט בגרסת תלת ממד. קמרון, במאי "אווטאר", כנראה עסוק מדי בגרסת ההמשך השנייה והשלישית של הסרט המצליח ביותר בכל הזמנים. הוא הסכים לומר לחדשות אם-טי-וי כי הוא משוכנע שהליהוק של ג'ולי לתפקיד יהיה מצוין. בת זוגו של בראד פיט, לא מוכנה להרים ידיים. "אני מקווה שיום אחד עוד אגלם את דמותה של קליאופטרה", אמרה. מעניין מה יהיה לה לומר על הגרסה הקולנועית שמתכנן הבמאי סטיבן סודרברג לסיפורה של המלכה שמתה בהיותה בת 39. במאי "אושן 11" רואה לנגד עיניו מחזמר בהשתתפות קתרין זיטה ג'ונס, ריי וינסטון ויו גרנט.

קליאופטרה, שהיתה מלכת מצרים, עמדה במרכז כמה סרטים. הבולט שבהם, בכיכובה של אליזבת טיילור, יצא ב-1963 והיה מועמד לתשעה פרסי אוסקר שמתוכם זכה בארבעה. ספרה של שיף מתאר את דמותה של קליאופטרה, את עוצמתה ואת יחסיה עם יוליוס קיסר ומרקוס אנטוניוס. עדיין לא ידוע מי ילוהק לתפקידים הגבריים לצד ג'ולי בגרסה החדשה. עם זאת, גם הבמאי סטיבן סודרברג מתכוון להפיק גרסה קולנועית על פי הסיפור ההיסטורי שהצית את דמיונם של רבים. הסרט שלו יהיה מחזמר בכיכובם של קתרין זיטה ג'ונס, ריי וינסטון ויו גרנט.

פורסם בעיתון הארץ

ספריית הקורא העברי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.