ביקורת ספר – על גב סופה

על גב סופה - אביבה תומר ענברי ופנחס ענברי

מאת: פזית רבינא

זה הזמן להכין שוקו לסדר את הכריות ולהתכרבל עם "על גב סופה". ספרם של המזרחן והאנליסט, פנחס ענברי ואשתו אביבה תומר הוא רומן היסטורי, שהוא גם הזמנה לחידה בלשית. הקורא הישראלי מוזמן לנסות ולפענח מי הן הדמויות בסגה המשתרעת על שני דורות ונוגעת בעצבים החשופים של הסכסוך הישראלי-פלסטיני.
במרכז העלילה סיפור אהבתם של הולידיי ואדוארד, זוג נוצרים-פלסטינים מכפר בגליל המערבי. מי שיקרא בין השורות יגיע למסקנה שמדובר אולי בכפר יאסיף. הולידיי היא צעירה יפת תואר, הנלחמת על מעמדה כאישה חופשייה בחברה הפלסטינית השמרנית. התנהגותה מעמידה את אדוארד, האיש העשיר ביותר בתקופת המנדט, בעימות הולך וגדל עמה עם סביבתו. קשייו רק מחמירים עקב עסקיו החשאיים עם צמרת הממשל הבריטי ועם ראשי היישוב היהודי. הוא נקלע לעימותים מסוכנים עם דרשני המסגדים וחברי כנופיית "כף היד השחורה", אבותיהם של אנשי 'גדודי אל-אקצא'.
אך הרפתקאותיו של אדוארד וסיפור האהבה בינו לבין הולידיי הם רק הפרולוג לסיפור האהבה הבלתי אפשרי בין בתם, ויולט, בת האצולה הפלסטינית לבין אורי סלימה, צעיר ישראלי, ציוני, עולה חדש מעיראק. ואכן, מי שיקרא מבעד לרמיזות העדינות בספר, יוכל אולי לזהות פרטי רומן מסעיר שיכול היה לשנות את פניו של הסכסוך הפלסטיני-ישראלי כולו. פתרון התעלומה עובר דרך בית מידות הצופה אל נמל עכו. זהו ביתה של הסופרת הפלסטינית, ריימונדה טאוויל, לבית חווא, אמא של סוהא ערפאת. ריימונדה הא אחת הדמויות המרכזיות בגלריה הישראלית פלסטינית של שנות ה-70 וה-80. על המרפסת בביתה ברמאללה התקיים סוג של סלון ספרותי פוליטי, שעם באיו נמנו עיתונאים, סופרים ופוליטיקאים ישראלים. ובמבט לאחור לא נותר אלא להשתאות על עצם קיומו.
סיפור האהבה שבין אורי לוויולט מבוסס, ככל הנראה, על רומן , שהתרחש שלושים שנה קודם לכן בין ריימונדה טוויל לבין ישראלי מסתורי. לא נותר אלא לנסות לדמיין מה היה קורה אילו. אילו היפהפייה הפלסטינית מעכו והצעיר היהודי מחיפה היו נישאים. איך היתה נראית אז ההסטוריה של הסכסוך. כל ניסיון להציל דברים בעניין מפיו של ענברי נתקל בחומה בצורה. לכן, לא נאמר אלא זאת: לדברי מקורות המכירים את הסיפור מקרוב, דמותו של אורי סלימה בספר עוצבה בהשראת אדם שנמנה עם מייסדי קול ישראל בערבית, תחנת הרדיו שאותם ימים היה לה תפקיד מרכזי ביצירת קשרים בין ישראל לבין העולם הערבי.

ניתן להשיג את הספר אצלנו

ספריית הקורא העברי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.