אז איך אומרים – ספר אלקטרוני או ספר דיגיטלי? ואולי בכלל עדיפים ספרים מנייר בטעם של פעם לחווית הקריאה המושלמת?

ספרים אלקטרוניים דיגיטאליים

זאת באמת שאלה קשה להחליט בין המושגים: ספר אלקטרוני או ספר דיגיטאלי. מקור המושג ספר אלקטרוני הוא הרי מ ebook שהוא כמובן electronic book, ובתרגום חופשי ספר אלקטרוני, אך בעידן הדיגיטציה, קל כמובן להסחף ולקרוא גם לספר דיגיטלי, במיוחד אם הספר מופיע על גבי צג דיגיטלי.
להלן כתבה מעניינת מלפני מספר שנים אך עדיין רלוונטית באתר גיקטיים. מעניין לראות להיכן לקחת אותנו העתיד 5 שנים לאחר מכן.

בכל שבוע העמיד האתר סוגייה טכנולוגית אחת במחלוקת בה התבקשו הקוראים ליטול צד ולהצביע . הפעם עומדים למבחן ספרים. האם אתם בעד קריאת ספרים מנייר, שימוש באפליקציה לקריאת ספרים דיגיטליים או בתוך קורא ספרים ייעודי?

ספרים רבותיי, ספרים / עדי לשם

נדוש, קלישאתי, מיושן ועדיין – לא הולך לשום מקום. מהפכת הדפוס שהחלה במאה ה-16, עדיין מנצחת בידיים קשורות מאחורי הגב כל שכלול טכנולוגי מתקדם מהמאה ה-21. כי לא משנה איך נסובב את זה, חוויית הקריאה שלמה יותר כאשר מדובר על ספר מודפס.

נכון, ספרים מודפסים הם כבדים, תופסים מקום, מצהיבים, מתלכלכים, צוברים אבק ואפילו יקרים יחסית למוצר מתכלה. אבל, וזה אבל חשוב, תחושת הנייר, רעש הדפדוף ואפילו ריח הדיו, מעצימים את החוויה ומחזקים את תחושת הבריחה מהמציאות. חוץ מזה, למרות כל השכלולים והקדמה, הטכנולוגיה עדיין לא התגברה על כל המכשולים. ניסיון לקרוא ספר ארוך באמצעות סמארטפון בעל מסך קטן ותאורה אחורית, יאמץ את העיניים שלך יתר על המידה, ומעברי העמוד בקורא ייעודי מבוסס e-ink יאטו את קצב הקריאה.

אבל בואו נשים את כל העניין הטכני בצד. הרי זאת לא הנקודה. אם ספרים היו מוצר פרקטי ורציונאלי לחלוטין, כנראה שהמוצרים האלקטרוניים היו מצליחים יותר. אבל כל עולם הכתיבה סובב סביב הרגש – של הכותב ושל הקורא. מוצר פיזי, גם אם הוא יקר יותר, תופס מקום ומסורבל יותר לכאורה, תמיד ירגיש ממשי יותר מאשר אוסף של ביטים ובייטים אלקטרוניים שיושבים אי שם בענן. כתיבה היא אמנות וחיבור לאמנות הוא חיבור רגשי, ואת זה אי אפשר לעשות דרך המחשב. מעבר לזה, גם תחושת הגיוון הולכת לאיבוד בלי הספרים הממשיים – סוג הכריכה, עובי הספר, גודל הכתב – כל אלו אומרים משהו על תוכנו של הספר ומעשירים את החוויה. דמיינו לכם ספרייה שבה כל האנשים יושבים מול מסך זהה אחד. איזה שיעמום!

יעיל יותר? בטוח. זול יותר? כנראה שכן. אקולוגי יותר? ללא ספק. אבל גם קר, מנוכר ואחיד הרבה יותר מדי.

הצביעו והשפיעו: מה אתם מעדיפים? ספרים מנייר, אפליקציה או קורא ספרים אלקטרוני?

אילו עוד פתרונות הייתם מציעים? הפתרון שלנו הוא כמובן שמי שעדיין אוהב לקרוא ספרים אמיתיים, פשוט להנות מספרייה שמאכסנת בשבילכם את הספרים ושולחת אליכם את הספרים שאתם בוחרים עד הבית – פתרון קל פשוט ונוח. סיימתם עם הספר? במקום שיתקע על המדף ויעלה אבק, פשוט שלחו אותו חזרה לספריה שלנו. נתראה על המדף :)

הקורא העברי

הספריה העברית הגדולה ביותר לישראלים בארה"ב וקנדה - השאלה, מכירה, החלפה, השכרה של ספרים בעברית

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.