אורי אַדלמן (1958 – 2004) היה סופר ישראלי שהתמחה בספרות בלשית

אורי אדלמן

ספריו של אורי אדלמן התאפיינו ביכולתו לחבר את רסיסי המציאות לעלילה, עם סדר והיגיון. כמה חבל שהחיים אינם יכולים להיות כמו בספרים.
(ניתן להשיג את ספריו בספריית הקורא העברי)

תוצאת תמונה עבור אורי אדלמןהחיים הם, למרבה הצער, עניין קצר ומסובך, מבולגן ומפתיע. הם קורים לנו כשאנחנו מתכננים תוכניות אחרות, רצופים באקראיות ומסרבים לציית לחוקיות מכל סוג שהוא. המוות, על אחת כמה וכמה.

במשך הדורות הצלחנו לייצר לעצמנו כל מיני מנגנונים מורכבים שיסייעו לנו, ולנטייתנו הטבעית כבני אדם לסדר ולסיבתיות, לחיות בשלום עם החיים. ייסדנו דתות, פיתחנו מדע ויצרנו ספרות כדי שנוכל לשכנע את עצמנו שיש היגיון מאחורי כל זה ושהסוף, כשיבוא, יהיה טוב.

מותו הפתאומי של סופר ספרי המתח אורי אדלמן הזכיר ברגע הראשון את עלילות ספריו. הסופר המוכשר, בן 46 בלבד, נמצא ללא רוח חיים בחדרו במלון "רמת אביב", כשהוא מוקף בספרים, ניירות, עפרונות פחם לציור, מחשב נייד וכמה קופסאות שימורים. ככל הנראה, אדלמן מת מהתקף לב בעת שעבד על ספרו הבא.

 אחד מהסופרים המצליחים של השנים האחרונות ומי שייסד את הקריירה הספרותית
שלו על ניסיון לשכתב את המציאות כך שנוכל לזהות בה סיבה ומסובב. המותחנים של אדלמן, כמו "קונצ'רטו למרגל ותזמורת", "משוואה עם נעלם", "שעות מתות" ועוד, הם חברים של כבוד בז'אנר שכל תכליתו היא להעניק לקוראיו תחושת ביטחון. רגליהם של המותחנים נטועות היטב בקרקע המציאות והם מנסים ליצוק אותה לתוך תבנית של סדר מדומה, אבל לא לפני שחשפו קודם לכן כמה מסובך יכול העולם להיות.

שלא כמו במציאות, בספרים הטובים באים על שכרם, הרעים – על עונשם וסוף הצדק לנצח. יהיו כמובן עוברי אורח תמימים שיפגעו, אך כשנניח את הספר מידינו, לאחר פתרון התעלומה המובטח, נקבל אשרור לתחושה שהכל יהיה בסדר, שאדם נחוש וישר דרך יכול לצאת צדיק ושסוף האהבה לנצח.

המותחנים וחבריהם, ספרי הבלש, מאפשרים לנו לחוות את הסובב אותנו כעלילה נפתלת, עם הגיון פנימי עקבי שסופו טוב. החוויה המתגמלת שהם מעניקים לנו מקורה בחשיפתם של המניעים, בפיענוחן של הסיבות, בגילויים של הסודות, ובהחדרת יסוד של אירגון אל תוך המציאות הכאוטית.

כשרונו של אדלמן היה טמון ביכולתו לנטוע את כל אלו במציאות הישראלית של ימינו אנו, בישירות מקסימלית ובפשטות רבה. הוא הצליח לדלג מעל משוכת ה"ארץ הקטנה שבה כולם מכירים את כולם", ולרקום עבורינו, ממש כאן, חמש דקות מהבית, מזימות ריגול, פרשיות שחיתות וקנוניות ענק, ותמיד בשפה ברורה, נהירה, יום יומית ואמיתית.

מותחנים ניזונים תמיד משביב הפרנויה ומחדוות הקונספירציה המקננים בכל אחד ואחד מאיתנו, ואורי אדלמן השכיל להשתמש בכלים האלה כדי ליצור ספרי מתח משכנעים, אמינים ומרתקים, שגיבוריהם הם תמיד השכנים ממול או חברינו לעבודה שנקלעו באקראי ובמפתיע, כמו שזה תמיד קורה בספרים, אל עלילות והרפתקאות שאנחנו יכולים רק לחלום עליהן או לחשוש מהן.

והחשוב מכל, אדלמן ידע כיצד יש לקשור את הכל, לפתור את המשוואה, לחבר חזרה את רסיסי עולמם של גיבוריו ולתת לנו את מה שאנו זקוקים לו כל כך – התחושה שיש סיבה, יש מניע, יש סוף אשר מפשט את הכל, ומניח כל מרכיב בעלילה הנפתלת במקומו הנכון.
תהי מנוחתו נכונה אף היא.

אדלמן נולד למשפחה ירושלמית ממוצא גרמני, דור שמיני בארץ, הצעיר מבין שלושה אחים, וגדל ברמת גן. הוא למד בתיכון תלמה ילין במגמת מוזיקה. בצבא שירת במרכז המחשבים של צה"ל, ממר"ם.

בגיל 24 החל ללמוד באקדמיה למוזיקה באוניברסיטת תל אביב והצטיין בלימודיו. זכה בפרסים על קומפוזיציות שחיבר ויצירתו "סימפוניה קאמרית" בוצעה בדיסלדורף בשנת 1986. הוא הפסיק את לימודיו ועבר לעבוד בחברת מחשבים. במשך שנים אחדות עבד בסניף הישראלי של חברת המחשבים "דיגיטל". כן עבד ב"מכללת היי-טק", בהרצליה, והיה בין מעצבי תוכנית הלימודים של המכללה. כתב ספרות מקצועית בתחום המחשבים, ועד למותו היה בעל טור בשם "HELP!" בנושא זה בעיתון ידיעות אחרונות.

בגיל 28 נישא לאשתו הראשונה, אורית, שממנה התגרש כעבור שלוש שנים. לשניים נולדו שני ילדים, בנו אסף ובתו עדי, שניהם מוזיקאים מוכשרים.

לאחר גירושיו החל לכתוב את ספרו הראשון, "קונצ'רטו למרגל ולתזמורת", שבכתיבתו נעזר בהכשרתו המוזיקלית. הוא זכה לעידודו של הסופר אמנון ז'קונט, שהיה באותה עת עורך ספרי המתח בהוצאת "כתר", שבה יצא לאור ספרו של אדלמן.

לאחר פרסום הספר חזר אדלמן לאוניברסיטה, והשלים לימודי תואר ראשון בקומפוזיציה והמשיך בלימודי התואר השני. שימש כעורך ספרות מתח בהוצאת "כתר", ובין השאר ערך את ספרו של אמנון ז'קונט, "מבוא לאהבה", ואת ספרו של מישקה בן דוד – "דואט בביירות".

בשנת 1999 נישא לאשתו השנייה, מיכל, שאותה פגש באמצעות האינטרנט, ונולד להם בן, איתי.

אדלמן החשיב מאוד את הקשר עם קוראיו, ובצעד יוצא דופן פרסם בספרו האחרון את כתובת הדואר האלקטרוני שלו, על מנת לקבל משוב מן הקוראים.

ספריו, המתרחשים במציאות הישראלית העכשווית, שהו בדרך כלל זמן רב בראש רשימת רבי-המכר ותורגמו לשפות שונות ובהן יוונית, יפנית וגרמנית.

בשנים האחרונות לחייו עסק אדלמן גם בכתיבת תסריטים. אדלמן שימש כיועץ לסדרת המתח הישראלית "תיק סגור", וכתסריטאי (ויועץ עלילתי) לדרמה המוזיקלית "השיר שלנו". ספרו "בסימן ונוס" עובד לסרט טלוויזיה וספרו "חתונה" עובד למחזה הספר "חתונה " הפך להצגה וב-2009 לסרט "רגליים קרות" בבימויו של דורון ערן.

ספריית הקורא העברי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.